Trembled Blossoms

Risvegliarsi, sbocciare: una nascita vacillante, mai conclusa, che si ripete ogni giorno, uguale eppure diversa. Protagonista è un’inquietante ninfa, che esplora e scopre il mondo attorno a sé. È uno scenario quasi surrealista: gli oggetti, cambiando di forma e consistenza, diventano strumenti nelle mani della ninfa che abita la scena e ne diventa padrona. Una storia che incanta e rapisce, tra tecnologia e magia, futuro e di frivolezza, e che racconta la perdita dell’innocenza e l’affiorare della malizia, grazie all’immediata naturalezza della curiosità. Il film si basa sulle illustrazioni a inchiostro dell’artista americano James Jean, ispirate ai disegni di Beardsley e Bosch, e utilizza la tecnologia Motion Capture, che rende l’animazione fedele al tratto. La sperimentazione tecnologica non sacrifica la dimensione onirica, anzi contribuisce a rendere tangibile lo straniamento e lo stupore, e esalta il desiderio, la brama tutta umana per l’ornamento e per l’oggetto. Tre sono le colonne sonore, che diversificano l’esperienza e stravolgono ogni volta l’interpretazione della storia.

To wake up, to blossom: a faltering birth, never concluded, that happens every day in the same yet different way. The protagonist is a disturbing nymph, who explores and discovers the world around her. The environment is almost surrealistic: objects, changing shape and texture, become tools in the hands of the nymph who inhabits the scene and holds the power. A story that enchants and captivates, halfway between technology and magic, future and frivolity; a story talking about the loss of innocence and the emergence of malice thanks to the natural immediacy of curiosity. The film is based on the ink illustrations by American artist James Jean, inspired by the drawings of Beardsley and Bosch; it uses Motion Capture technology, which makes the animation true to the sketches. Technological experimentation does not sacrifice the dreamy dimension; indeed, it helps make alienation and amazement tangible, and enhances desire, the all-human longing for adornment and for objects. Three are the different soundtracks, which diversify the experience and every time change the interpretation of the story.

Film profile

Director: James Lima
Concept Artist: James Jean
Year: 2008
Duration: 4’48’’ mins
Country: Italy
Script: Melissa Davis, Alan Barnett
Compositor: Ben Mattress
Animation: Sight Effects
Music: Frederic Sanchez
Lyric: Cocorosie
Storyboard Artist: Jared Purrington

Comments are closed.