The price of desire

Copyright © Julian Lennon 2013

With regards to the ambiguous question that has enveloped La Maison en bord de mer for years, Kengo Kuma has written thus: “E1027 beautifully reflects Gray’s persistent struggle to stick to her (of Eileen Gray, editor’s note) ideals eager to maintain her feminine, fluid and subtle sensivity. However, in 1938, the vibration, struggle, and hesitation between these antagonism came to an abrupt end, because of an ‘ultra macho’, Le Corbusier, ‘insulting’ drawing murals onto the walls of E1017. After this incident ‘the woman’ could only break and move on”. These lucid and succinct lines seem to give a fitting enhancement to the vision of The price of desire, a biopic that explores the crucial role that her mind and her heart played in understanding life and design. A deep and ethereal path marked by the rythmn of a sophisticated narrative aesthetic that somehow seems to be animated by the style of her furnishings and her architecture which are naturally the real film set.

A proposito della ambigua questione che per anni ha avvolto la Maison en bord de mer di Eileen Gray, Kengo Kuma ne ha scritto così: “La E1027 riflette meravigliosamente la sua (di Eileen Gray, ndr) infaticabile lotta per restare fedele ai propri ideali e il suo desiderio di mantenere la propria sensibilità femminile fluida e sottile. Ma nel 1938 la vibrazione, la lotta e l’esitazione tra gli elementi antagonisti ebbe una fine improvvisa a causa di un ‘super macho’, Le Corbusier, che oltraggiosamente aveva dipinto le pareti della E1027. Dopo questo incidente ‘la donna’ non poteva che fuggire e andare per la propria strada”*. Queste righe lucide e succinte sembrano guidare al meglio la visione di The price of desire, un biopic che indaga la mente e il cuore della designer irlandese, come elementi imprescindibili del suo modo di intendere vita e progetto. Un percorso etereo e profondo scandito dal ritmo di una sofisticata estetica narrativa che sembra animarsi direttamente dallo stile dei suoi arredi e delle sue architetture, scenografia naturalmente reale del film.

*Kengo Kuma, in P. Nicolini (a c. di), Entrez lentement, Lotus Editore, 2005

Film profile

Director: Mary McGuckian
Script: Mary McGuckian with Orla Brady, Vincent Perez, Francesco Scianna, Alanis Morissette
Editing: Stephen O’Connell, John O’Conner, Robert O’Connor, Kant Pan
Year: 2015
Duration: 108 mins
Country: France
Director of photography: Stefan Von Bjorn
Costume Designer: Peter O’ Brian
Design Consultant: Anne Seibel
Still Photography: Julian Lennon
Music&Composer: Brian Byrne

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