Escapes De Gas

Chile, 1972. During Salvador Allende’s Government, the building for keeping the 3rd United Nations Conference for Trade and Development UNCTAD III (later known as the Diego Portales Building and now, the GAM) might be the only public building in Chile, besides La Moneda, to have such a loaded political significance. It was built to hold a conference on commerce and development, by a President who came to rethink commerce and development for his country. With the support of numerous sculptors and painters, designing every functional area of the building as if it were a work of art, it was built in record time (was built in 275 days), to show the energy, capabilities and innovation of the revolutionary government. Just like La Moneda, it was bombarded, dismantled piece by piece, to turn it into its perfect opposite: the Diego Portales, a cold and gray construction, in which the dictatorship sentenced the laws, and Pinochet made speeches every May 21st. Through the story of one of those forgotten art pieces, the gas exhaust pipes from a kitchen by sculptor Félix Maruenda, Bruno Salas discovers that the essence of a building is not in its foundations, but in the will of those wanting to turn it into a dream or a nightmare.

Cile, 1972. Durante il governo di Salvador Allende, l’edificio costruito per ospitare la terza Conferenza delle Nazioni Unite per il Commercio e lo Sviluppo UNCTAD III (ora conosciuto come il GAM), potrebbe essere l’unico edificio pubblico in Cile, oltre a La Moneda, ad avere un significato politico di tale importanza. Con il supporto di numerosi scultori e pittori, che hanno progettato ogni area funzionale dell’edificio come fosse un pezzo d’arte, la costruzione è stata finita a tempo di record (275 giorni) per mostrare l’energia, le capacità e l’innovazione del governo rivoluzionario. Proprio come La Moneda, fu bombardato e smantellato pezzo dopo pezzo, per essere poi trasformato nel suo opposto: il Diego Portales, una fredda e grigia costruzione, nella quale la dittatura ha dettato legge e Pinochet ha fatto i suoi discorsi ogni 21 di maggio. Attraverso la storia di uno di questi pezzi d’arte dimenticati, il tubo di scappamento della cucina dello scultore Félix Maruenda, Bruno Salas scopre che l’essenza di un edificio non è nelle fondamento, ma nella volontà di chi vuole trasformarlo in un sogno o in un incubo.

Film profile

Director and Script: Bruno Salas
Year: 2014
Duration: 72’ mins
Country: Chile
Scheduled for Festival on Festival 2016

Comments are closed.