The Airstrip – Decampment of modernism. Parte III

Time that implies space.
Il tempo che implica lo spazio.

The Airstrip it’s a trip from Berlin and back through the abyss of war, of memory, of personal memory and of the reason of spaces, when the spaces absorb material and emotions. The way the ruins of military buildings can be. We leave from Berlin, and we go back to Berlin after touching Arromanches, Rome, Wroclaw, Görlitz, Paris, Bologna, Madrid, Buenos Aires, Atlantida, Montevideo, Mexico City, Brasilia, Tokyo, Saipan, Tinian, San Francisco, Dallas and Binz. The starting spiritual scenario is a suspension of time, and it ideally positions itself in the air space that separates a bomb just dropped from its blowing up. The place is the space between an action and its effects that cancels the cartesian division and recalls instead Kant responsability (act as a legislator in the world of precious): a theoretical place in which on one side it is impossible to intervene, although a well perceivable time iatus – also in space – separates the act from its effects. The underlying question is the burning one about the choice and its substantial vulnerability that live together in men with possible greatness.

he Airstrip è un viaggio da Berlino e ritorno attraverso l’abisso della guerra, della memoria, del ricordo personale e della ragione degli spazi, quando gli spazi assorbono materia ed emozioni. Come possono essere le rovine di edifici militari. Si parte da Berlino, e a Berlino si fa ritorno dopo aver toccato Arromanches, Roma, Wrocław, Görlitz, Parigi, Bologna, Madrid, Buenos Aires, Atlántida, Montevideo, Mexico City, Brasilia, Tokyo, Saipan, Tinian, San Francisco, Dallas, Binz. Lo scenario spirituale di partenza è quello di una sospensione del tempo, e si pone idealmente nello spazio aereo che separa una bomba appena sganciata dalla sua deflagrazione. Il luogo è quello dello spazio fra un’azione e i suoi effetti che annulla la divisone cartesiana e richiama invece la responsabilità kantiana (agisci come legislatore nel regno dei fini): un luogo teorico in cui da un lato è impossibile intervenire, sebbene uno iato temporale ben percepibile – anche nello spazio – separi il gesto dai suoi effetti. La domanda sottointesa è quella bruciante sulla scelta e sulla sostanziale vulnerabilità che convivono nell’uomo con la grandiosità possibile.

Film profile

Director & Script: Heinz Emigholz
Year: 2013
Duration: 108 mins
Country: D
Director of Photography: Heinz Emigholz
Editing: Heinz Emigholz, Till Beckman
Music: Moth Race, Sun and Rote Wüste, by Kreidler (Alex Paulick, Thomas Klein, Andreas Reihse, Detlef Weinrich)
Sound: Till Beckmann, Heinz Emigholz, Ueli Etter, Lilli Kuschel, Markus Ruff, Christin Wilke
Sound Design: Jochen Jezussek, Christian Obermaier
& mix: Jochen Jezussek
Scheduled for MDFF 2014
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